Měření trafa a rozdílné hodnoty

Měřáky, automatizační technika, regulační technika

Moderátor: Moderátoři

Odpovědět
Zpráva
Autor
Kolacek

Měření trafa a rozdílné hodnoty

#1 Příspěvek od Kolacek »

Zdravím. jsem začátečník v elektru a tak se zde asi budu ptát častěji, tak prosím strpení. Můj dotaz je:
-Když provedu měření napětí na usměrněném výstupu trafa, kdy by se dle výrobce mělo jednat o 230/12V a já naměřím cca. 18V bez zátěže. Takto jsem testoval asi tři trafa, jedná se o zalité bezpečnostní trafa k různým dobíječkám drobných přístrojů z Číny a podobných zemí a vždy bylo napětí vyšší.

- Proč mají trafa tak rozdílné hodnoty napětí?
- Jedná se o nekvalitní výrobky, kdy si výrobce s nějakým voltem neláme hlavu?

Je zajímavé, když jsem změřil trafo k noteboku, tak tam napětí sedělo.
Crifodo

#2 Příspěvek od Crifodo »

To, čemu říkáš trafo, je ve skutečnosti zdroj ss napětí, kde je trafo jen jednou dílčí součástkou. Napětí usměrněného výstupu (nezatíženého) Uo=1.414 * Ust, při zátěži jmenovitým proudem se zmenšuje a současně narůstá zvlnění. Další zmenšení je o úbytek na usměrňovači a na vnitřním odporu vinutí trafa. Dalších +-10% je třeba rezervovat na přípustnou toleranci napětí sítě.
"Transformátor" k notebooku je spínaný zdroj se stabilizací, proto napětí víceméně sedí.
BOBOBO

#3 Příspěvek od BOBOBO »

Proto ber napětí na trafu , ne zdroji , tak , že odpovídají štítkové hodnotě pro daný výstupní proud . Transformátor není stabilizátor .
mtajovsky

#4 Příspěvek od mtajovsky »

A pozor na malá trafa. Ta mají naprázdno mnohem vyšší napětí, než je jmenovité. Třeba trafo 9V/200 mA bude mít naprázdno okolo 12-13V. Takže za usměrňovačem na vyhlazovacím kondenzátoru může být naprázdno až kolem 18V. Dimenzovat na 25V.
Kolacek

#5 Příspěvek od Kolacek »

Tak právě o tom jsem psal v 1 příspěvku, že napětí je naprázno vyšší, než na štítku. No ale, když tohle připojím na přístroj, který má jmenovité napětí 12V a na trafu je 15-16V, tak přístroj asi zničim co?